دستورکار کار گاهی
دستور کار اسنادی می باشد که در شروع ،حین و اتمام پروژه ممکن است به پیمانکار ابلاغ گردد، و به عبارت دیگر دستوری است کتبی که در چارچوب اسناد و مدارک پیمان ، از سوی کارفرما، مدیرطرح ، مهندس مشاور و یا مهندس ناظر در دامنهی اختیار یا وظیفهی وی ، به پیمانکار ابلاغ میشود و دربردارندهی دستور یا دستورهاییاست برای انجام مجموعه عملیات، خدمات یا اقدامهایی که برای آغاز کردن ، انجام دادن و یا پایان دادن عملیات موضوع پیمان مورد نیاز خواهد بود.
*- چنانچه در حین انجام عملیات و در چارچوب موضوع پیمان ، عملیاتی ضرورت پیدا کند که در نقشه و اسناد و مدارک پیمان،پیش بینی نشده باشد و یا نقشه و مشخصات فنی نیاز به تغیی داشته باشند،دستور کار مربوطه به شرح زیر تهیه و ابلاغ می شود :
1 – لزوم انجام کار و یا تغییر در نقشه و مشخصات فنی توسط مشاور تشخیص داده می شود،چنانچه پیمانکار نیز انجام عملیات خارج ار نقشه و مشخصات و یا تغییر در آنها را ضروری تشخیص دهد مراتب رار برای بررسی و اتخاذ تصمصم به مشاور اعلام می کند.
2- مشاور دلایل توجیهی لزوم ابلاغ دستور کار به همراه نقشه،مشخصات فنی،متره برآورد،زمان لازم برای اجرا، تاثیر آن بر برنامه زمانبندی و تطویل مدت پیمان(درصورت نیاز) را تهیه و برای ابلاغ به کارفرما ارسال می کند.
فرم نامه مشاور برای در خواست ابلاغ دستور کارتوسط کار فرما
3 – کارفرما در صورت قبول دستور کار پیشنهادی مشاور،آن را برای اجرا به پیمانکار ابلاغ می کند.اگر پیمانکار در دستور کار ابلاغی اشکال و ایرادی مشاهده کند موظف است حداکثر تا یک هفته، مراتب را با ذکر دلیل به مشاور برای بررسی واصلاح،اعلام کند.
4- پس از اتمام عملیات اجرایی موضوع دستور کار، صورتجلسه انجام کار برای آن،طبق بند 4 تهیه می شود.
تبصره : چنانچه در حین اجرای عملیات،انجام کاری ضرورت پیدا کند که زمان کافی برای ابلاغ دستور کار از طرف کارفرما نباشد،دستور کار مربوط توسط مشاور(با رونوشت به کارفرما) ابلاغ می شود.