تعریف مناقصه دو مرحله ای
مناقصه اي است که به تشخیص مناقصه گزار ، بررسی فنی بازرگانی پیشـنهادها لازم باشـد در این مناقصه ، کمیته فنی بازرگانی تشکیل می شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه گزارش می کند و بر اساس مفاد ماده (19)این قانون برنده مناقصه تعیین می شود.
*به تشخیص دستگاه مناقصه گذار مناقصه یه یا دو مرحله ای انجام می شود.
در مناقصات دو مرحله اي ، مناقصه گزار موظف است براساس معیارها و روش هاي اعلام شـده در اسـناد مناقصـه ، ارزیابی کیفی مناقصه گران و ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید.
درصورتی که بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد ، نتیجه بررسی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه معـین مـی کند به جلسه بعدي کمیسیون احاله می شود و بر اساس گزارش کمیته فنی بازرگانی ، پاکت هاي قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده اند ، گشوده می شود.
در مناقصات دو مرحله ای مناقصه گزار زمانی پیشنهاد قیمت ها را می تواند باز گشایی نماید که ارزیابی مناقصه گر از لحاظ مالی و فی انجام و به تایید رسیده باشد.
((پاکت پیشنهاد قیمت مناقصه گرانی که در ارزیابی هاي فنی بازرگانی پذیرفته نشده اند ، باید ناگشوده بازگردانده شود))
اطلاع رسانی مناقصات دو مرحله اي:
اطلاع رسانی مناقصات دو مرحله اي شامل موارد زیر می باشد:
1ـ اطلاع رسانی پیش از فراخوان.
2ـ اطلاع رسانی فراخوان.
3ـ اطلاع رسانی ارزیابی شکلی پیشنهادها
4ـ اطلاع رسانی ارزیابی کیفی مناقصه گران در مناقصات دو مرحله اي محدود.
5ـ اطلاع رسانی ارزیابی فنی و بازرگانی.
6ـ اطلاع رسانی ارزیابی مالی پیشنهادها و تعیین برنده مناقصه.